* Kontoll av den havande *

Förra fredagen var det dags att träffa barnmorskan igen. Det sedvanliga sticket  i långfingret klarades av och domen löd intag av järntabletter. Detta eviga krångel som är ett sjå att få till. Tabletterna bör inte intas i samband med mjölkprodukter och helst ska det gå två timmar mellan dessa intag. Ett tips jag fick var att ta dem vid läggdags men då dyker nästa problem upp, nämligen den förbaskade halsbrännan som nu beslutat sig för att inkräkta på mitt liv.

På Apoteket införskaffade jag Gaviscons skummande tuggtabletter från himlen. Tuggar för glatta livet och speciellt innan läggdags. Allt för att skrämma bort syrornas styrkor från halsgropen under den tid det tar för den gravidstinna hjärnan att släppa taget och somna. 

Nu till problemet, som jag kom underfund med efter några dagars tablettmissbruk, då jag läste den där lappen som följer med tabletterna  i paketet och som skall läsas innan man börjar knapra och skapa ett beroende.
Bör inte tas i samband med järntabletter, effekten uteblir då järnet ej tas upp ordentligt av kroppen. Bör tas med två timmars mellanrum..........  Jaha, då har jag ätit dessa tabletter i onödan under en veckas tid och pinats i onödan då halsbrännan blir värre efter det glaset med vatten som man ska dricka i samband med järnintaget.....
Frågan är, när ska jag då ta dessa förbaskade järntabletter....

Medan järnvärdena i kroppen minskar går något annat upp, nämligen den mytomspunna vikten. Kilona kommer krypandes dock ej så sakta som man skulle önska. Hur kommer det sig att bebis väger ca 700 gram men den blivande mamman har gått upp det tiodubbla.

Japp det stämmer, sju hela pannor, som sju 1 liters mjölkpaket eller tre och ett halvt paket av Kungsörnens ljusa lantbrödsmjöl. Detta har alltså skett sedan inskrivning i graviditetsvecka 14, så då tillkommer nog två påsar mjöl för de kilona som hastigt tog fäste under de första veckorna som hormonstinn tvåbarnsmamma och fru.

Hur ska detta sluta månne.....
Jag vet nog redan, been there and done that before. Frågan är bara om det stannar upp innan tjugokilos sträcket eller över. Tjugo stycken mjölkpaket är inte lätt att bära på vill jag lova, även om man väljer den blåa lättmjölken.ALl mjölk som går till spillo är av lättnad ;-))

Det viktigaste av allt är iallafall att bebis verkar mår bra och den blivande mamman också, trots alla krämpor som hon älskar att klaga över!!!

Efter allt viktskriveri, så är det dags för lunch och påfyllning av kaloridepån.

Hej hopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback